Podejść i prób interpretacji dorobku literackiego Wisławy Szymborskiej było już bez liku. Każdy jest w stanie w jej wierszach odnaleźć coś, co w sposób szczególny przemawia właśnie do niego.
Na kanwie tego przeświadczenia, zaproponowaliśmy uczniom klas 7dw oraz 8dw zgłębienie przekazu płynącego z poezji Szymborskiej w nieco inny sposób, dodając szczyptę rodzącej się na naszych oczach Sztucznej Inteligencji (AI) oraz pierwiastka twórczego naszych podopiecznych.
Po wybraniu wiersza, uczniowie zadali Chatowi GPT przetłumaczenie go na język angielski. Efekty pracy AI zestawiliśmy z oficjalnym tłumaczeniem „ludzkim”. Ciekawie było porównać obie wersje i dojść do wniosku, że czynnik ludzki rozumie po prostu lepiej i oddaje pełniej to, co autorka miała na myśli.
Następnym krokiem była próba wizualizacji i ilustracji wierszy na podstawie słów kluczowych i symboliki wyczytanej z poezji przez uczniów. I znów sięgnęliśmy po AI, tym razem do projektu Midjourney AI, aby wygenerować w czasie rzeczywistym grafiki idealnie komponujące się z tematyką wierszy.Wisienką na torcie była recytacja wierszy przez uczniów w języku angielskim i polskim (wersje francuskie i niemieckie też lada chwila dołączą) i zarejestrowanie ich w pliku mp3.
Dodanie kodów QR do slajdów opracowanych w Canvie spina wszystko w całość, dzięki czemu możemy Was teraz śmiało zaprosić do wielozmysłowego doświadczania Wisł_AI_y Szymborskiej i jej twórczości. Przeczytajcie wiersze, posłuchajcie ich interpretacji w wykonaniu uczniów klasy 7dw i dajcie się ponieść obrazom ilustrującym całość. Czy udało nam się dokonać efektownego i efektywnego mariażu słowa pisanego z coraz doskonalszym AI? Zobaczcie i posłuchajcie sami!
P.S. Dzieła pozostałych uczniów, także w pozostałych językach wkrótce dołączą do naszych zbiorów, zarówno na korytarzowej gazetce, jak i tutaj.